Y
Logo_vertical_white.svg

Feilen  mange norske bedrifter gjør under krisen


Mange bedrifter har ikke nok kunnskap om salg. Men hvordan skal man få det? Og hvordan kan kunnskap innen salg hjelpe din bedrift? I høst holder Schibsted Akademi flere kurs med fokus på akkurat disse spørsmålene.

- Det er nå du kan dra fra dine konkurrenter, sier Peter Mattsson, ekspert på området og en av våre kursledere.

Denne saken er skrevet av schibsted akademi

For mange assosieres ordet “salg” med rendyrkede salgsbedrifter eller salgsavdelinger. Det er en vanlig myte som er vanskelig å slå hull på. Økt forståelse for salg, uansett om du er bedriftsleder eller er ansatt som ikke arbeider direkte med salg, kan være direkte avgjørende for hvor bra ditt selskap går. Det mener salgsekspertene, Joakim Claesson och Peter Mattsson.

– Det finnes fortsatt en forestilling om salg som noe som er frittstående fra øvrige oppgaver i en bedrift, men de selskapene som lykkes best er de som har et holistisk bilde på salg, sier Joakim Claesson

Å forstå forretningen og hva som gjør tjenestene og produktene dine ettertraktet av kunden er hva salg handler om. 


“ Alle direkte og indirekte kontakter med potensielle kunder påvirker kundens kjøpsopplevelse. Det kan være en serviceminded reparatør, en vennlig tone i forbindelse med fakturaspørsmål eller en samtalen for å sjekke om en leveranse har gått bra. Salg handler om alt dette, og i bransjer med stor konkurranse kan en sterk salgskultur, kundefokus, være helt avgjørende for medgang eller motgang. "


Joakim Claesson, Schibsted Sales Acaemy

Manglende kunnskap

I følge Peter Mattsson finns en stor uvitenhet rundt salg.

– Mange selskaper har ikke den kunnskapen som trengs. Det er viktig å forstå at alle, indirekte og direkte, er selgere i en bedrift. Dessverre mangler også mange ledergrupper og styrer nok kunnskap rundt salg, sier han.

Joakim Claesson er enig, og mener man kan få store gevinster av å øke kompetansen på salg.   

– Bedrifter må forstå sine kunder enda bedre. Hva er kundenes mål, utfordringer og muligheter? Å bygge kundeinnsikt er alltid lønnsomt. En vanlig feil er å ikke utnytte at alle i bedriften er med og påvirker salget gjennom holdninger, kunnskap og relasjoner. Det finnes et stort uutnyttet potensial i de fleste selskaper, sier han. 

Les mer om kurset “Salg for ikke-selgere” her!

2020 har så langt vært et tøft år. Koronakrisen har tvunget mange selskap til å gjøre store omstillinger for å i det hele tatt klare seg. Men i følge Peter Mattson og Joakim Claesson er det helt riktig tidspunkt for å satse på kompetanseutvikling av bedriftens ansatte.

Det er nå du kan rykke fra konkurrentene og vise at “vi tror på deg kjære medarbeider”, sier Peter Mattsson.


– I gode tider bør man satse på utdanning. I tøffe tider man gjøre det, sier Joakim Claesson.

Flere kurs i høst

Salgskunnskap er bare ett av flere områder du kan utvikle på når Schibsted Akademi høsten 2020 tilbyr en rekke kurs på aktuelle områder for både ledere og ansatte. Joakim Claesson og Peter Mattsson vil også holde et kurs innen operativt lederskap i november, som du kan lese mer om her.

Joakim Claesson har de siste 15 årene vært ansvarlig for Schibted Sales Academy som er Schibsteds interne akademi for salg og ledelse. Sammen med Peter Mattsson, som har mer enn 18 års erfaring innen ledelse, salg og kommunikasjon, holder de tre ulike kurs innen ledelse og salg i høst: “Feedback som gir resultater”, “Salg for ikke-selgere” og “Operativt lederskap”.

Her finner du alle høstens kurs


Spørsmål?